Vad är det som händer...

24.06.2015 21:00

 

I söndags bestämde jag mig för att låta ponnysarna vara ute nattetid när vädret är okej. Vi har en fint avbetad hage där de inte föräter sig och kvällen var fin. Måndag lunch tar barnen in hästarna och jag kommer ner lagom tills det är dags att sadla och vi sticker ut.
Oscar har tagit ett stort kliv och red med ut på Trixi, travade till och med på vår stora äng Kattrumpan.

Halvvägs hemifrån stannar Trixi för att bajsa men det kommer bara två kluttar. Blod-”marinerade”. Trodde först jag såg fel men det gjorde jag inte. När jag lyfte på svansen var där torkat blod och några sår över analöppningen. Vi vänder snabbt hemåt, jag rengör området, ställer in henne i boxen och efter bara ett par minuter lägger hon sig ner. Vi låter henne vara en stund, jag ringer distriktet som tycker jag ska avvakta men efter ca 30 minuter förstår jag att det står inte rätt till så jag lastar och åker in till kliniken. Vi blir omedelbart omhändertagna och vid rektalisering känner veterinären en svullnad en decimeter i ändtarmen, plasthandsken är blodig när han tar ut den. Veterinären är förbryllad och hon får stanna över natten. Tisdag morgon ringer veterinären från kliniken, skadan är märklig och hon kan inte säga om det är en skada som hon orsakat sig själv eller om det är åverkan från person men på hennes inrådan polisanmäler jag det.

Polisens djurplågerienhet kopplas in, de förhör veterinären, skickar ut en hundpatrull på tisdagen som söker igenom hagen, begär att ett DNA test ska tas och idag onsdag var två poliser från djurplågerienheten ute på gården. Hatten av för alla inblandade, det känns tryggt att vi lever i ett väl fungerande rättssamhälle!

Om inte DNA-testet ger något så står det stå skrivet i stjärnorna vad som har hänt. Jag kan dock inte riktigt med att ta in att en så svårt sjuk person skulle ha klampat in i våra liv så jag gör en struts och väljer att leva med att tro att hon på nåt underligt sätt orsakat sig själv skadorna.

Dock sticker vi inte huvudet i sanden när det gäller säkerheten på gården, vi kommer att vidta åtgärder med övervakning och vi kommer inte att snåla. Nu har jag "horn i pannan"!! Ingen kommer att komma in osedd på gården.

Trixi fick gå hem idag, hon har fått penicillin, smärtstillande och har matats med paraffinolja för att hon lättare ska kunna få ut avföringen. Hon blev så glad att komma hem och få springa ut i hagen varmt välkomnad av mina unghästar på andra sidan staketet. Vår fina lilla Trixi.

https://www.facebook.com/pages/Polisen-Stockholm-syd-specialutredningar-djur/443060655741885?fref=ts

—————

Tillbaka