Tävling på Djurgården

14.05.2015 15:53

Idag var det premiär för ponnyhoppning på Djurgården. Några ridande och engagerade pappor har varit dom drivande bakom detta, det tackar vi för :)

Premiär också för Max, Victor och Maja att rida en klass med omhoppning.

Victor, Max och Maja gjorde alla en nollrunda i L:D, clear round och fick med sig en varsin vit rosett hem. För Victor var det första gången han startade L:C, Barbie var lite avslagen, den där lilla turbo-ponnyn försvann med pälsfällning, lite gräs och brunst men så var banan rätt tung efter gårdagens regn. Nu får han börja rida inte bara hålla i. Hon gjorde sitt jobb och de nollade men Victor glömde sista hindret i omhoppningen så det blev en volt och fyra fel.

Max gick dubbelnolla men red inte dom allra snävaste svängarna, han kom på åttonde plats av 21 starter, sex placeringar. Cim verkade tycka det var kul när det blev lite skarpt läge för han började bocka när han kom i mål, det är krut i gammel-gubben :) Maja fick ett pet i grundomgången men gjorde en i övrigt bra runda.

Men var är alla killar? Vi har nu varit på tre tävlingar och jag har inte sett en enda kille förutom Victor och Max i kategori B-, och C, dock var det en kille på D-ponny med idag. Tråkigt, jag undrar hur man ska få in fler killar i sporten?

Om jag nu ska vara lite kritisk till tävlingsarrangörerna, inte bara idag utan jag har fått in ett antal mail där folk bett mig ta upp det här med hederspriser. Rosa schabrak, rosa grimma, rosa borstar, smycken, smink. Till och med på SM nivå var det nån som skrev att det var smink i hedersprispåsen. Det är ju en stor andel tjejer på den här nivån men kan man inte ha neutrala färger? Eller nåt alternativ. Gör ett par “kill-kitt” som kan lämnas tillbaka om ingen kille är placerad. Nu får jag säker nån på mig som säger att man får inte sätta det i ett genusperspektiv men vi är inga HEN, killar och tjejer är olika, kommer alltid att vara. En 11-årig kille vill inte ha ett rosa schabrak och en mascara.

Hur som helst, Oscar & Victor går runt i sina jackor där det står www.killarsomrider.se så det var ett par stycken som kom fram, sa att dom sett sidan och tyckte det är ett jättebra initiativ. Det är roligt hur uppmärksammat det blivit och jag har fått ganska många förfrågningar på jackor. Jag har förhandlat med Mountain Horse så jag kan ta upp beställningar nu. Här vill jag bara påpeka att jag tjänar ingenting på det. Bättre att få ut budskapet att vi vill ha in fler killar som vågar stå upp för en härlig sport än att tjäna några kronor.

Trevlig helg, hälsningar från gänget!

 

—————

Tillbaka