Söndag och hoppträning på Barbie & Trixi

31.05.2015 20:14

 

Hon är en liten pärla vår Trixi! Hon har anpassat sig här snabbt och verkar nöjd med tillvaron, den enda som inte gillat läget är Barbie som är mäkta missnöjd med sin nya vän. Barbie är som ler och långhalm med min stora 4-åring, de “bondade” från första minut men har lite olika behov av gräsintag så jag tyckte det var bra att ha ponnysarna tillsammans i en hage med mindre gräs. Får se om det lägger sig annars får jag tänka om.

Victor red Trixi i torsdags, jag tog henne på töm i fredags, ett bra sätt att se dem röra sig och lära känna dem. I lördags gick hon bara i hagen och idag fick Victor vara med och hoppa för Cissi. Låga hinder för att känna på varandra utan press, hon skötte sig super man ser att hon är en rutinerad dam som varit med ett tag.

Nu börjar Victor känna sig trygg på Barbie och vill hoppa lite högre, hörde honom säga till Cissi att han vill ha banan på 70-höjd idag och gärna några hinder lite högre. Han fick som han ville och det högsta låg på 85 cm. Hon är härlig, hon klipper allt utan minsta tvekan. Känns bra att ha sådana ponnyer. Själv hade jag inte det vilket resulterade i att allteftersom ponnyn stannade blev jag mer och mer osäker och backade av, det var tråkigt för det blev en nedåtgående spiral, det blev inte bättre av att min första stora häst var likadan. Hade jag haft förutsättningar med bra ponnysar hade jag kanske aldrig sadlat om till dressyr.

I morgon har Oscar sagt han ska rida, vi får se hur det går. Han vill men han är rädd och rädsla är inte rationell så även om han ser att hästen maskar sig fram tycker han det är läskigt när han kommer upp i sadeln. Han har sett mig med för många med tokiga unghästar plus några egen upplevda incidenter. Grejar han det inte så får vi hitta en duktig halvfodervärd och Victor får ha två hästar att utvecklas med. Allt löser sig :)

—————

Tillbaka