Back again!

25.05.2015 19:57

 

Så har äntligen förkylningen “from hell”, eller åtminstone har den två veckor långa febern, lagt sig. Nu kan jag börja härja runt med barn, hästar och kamera igen :)

Igår red Nico och Victor ut, jag och Oscar hängde med på cykel. Nu kan jag släppa dem på små egna svängar genom skogen eller över en äng och möta upp längre bort längst vägen. Dom både travar och galopperar. Duktiga killar. Max och ponnysarnas medryttare, Ebba, Tilde och Sara är på hästweekend med sina mödrar på Tunarp. Härligt med en hel häst-helg tillsammans, får se om de kommer hem med lite fina bilder.

Killarna hade fotbollsmatch igår och gjorde ett respektive två mål och laget vann. På vägen hem frågade pappa Johan Victor vad han tyckte var bäst, att göra mål i en fotbollsmatch eller rida en felfri runda. Till min stora glädje svarade han en felfri runda, det är min pojke!

För många år sen träffade jag på en man vars son var i tonåren och tävlade hoppning på ganska hög nivå. Pappan sa till mig att det var det bästa han gjort att få åka runt på tävlingar och bo i lastbilen eller på hotell tillsammans med sin son. En värdefull gemenskap som kan vara svår att få med en tonåring och kanske avhåller de sig från vissa dumheter också. Hans ord etsade sig fast i mig och jag hoppas att vi får fortsätta njuta av en gemenskap kring hästarna, i vilken form det än blir.

Dagens hoppträning gick strålande bra, Victor ville hoppa vattenmatta så den åkte fram. Cissi och jag tittade lite på varandra i smyg med lite menande blickar att “få se nu hur det här går...”

Jag passar mig noga för att överföra mina worries på Victor men dom finns där. Nu rider han bara självsäkert på vilket hinder som helst. Vatten är väl inget farligare än nåt annat och det tycker inte Barbie heller, hon tittade inte ens till litegrann, min lilla oro var återigen obefogad! Från nu fokuserar vi mycket på hälarna ner och eftergiften över hindret. En belöning på tvåhundrakronor är utsatt för hälarna-neråt. Det är halvvägs till en radiostyrd båt. Den moroten hjälpte för det blev en klar förbättring idag!

Efter hoppträningen så var det snabbt hem, byta ridbyxor till jeans och byta en hästkraft till många hästkrafter. Gumball3000 är ett galet bilrace som körs genom Europa för att avslutas i Las Vegas, en orgie i snabba och dyra bilar. Starten går utanför Stockholms Slott och en god vän är med i ett utav teamen så vi fick komma in bakom avspärrningarna.

Oscar & Victor tycker som dom flesta andra killar (och en del tjejer) att snabba bilar är coooolt men väl där var det extremt mycket folk och när förarna satte sig i bilarna och började gasa så höll Victor för öronen och skrek “hjälp mamma jag vill härifrån”. Vi konstaterade i bilen på väg hem att ingen var avundsjuk på att sitta i en bil genom Europa även om det är en Lambourgini, Bentley eller nån annan superbil. Bra med kontraster ibland men landet och dom riktiga hästarna byts inte ut så lätt :)
Trevlig söndag!


—————

Tillbaka